Na een hele lange tijd van vergunningen en verbouwen is de Jopenkerk sinds een tijdje geopend. De keuze van de bierstijlen en het presenteren van de bieren spreken mij al jaren aan. Tijd om eens een kijkje te gaan nemen in de "Jopenkerk".
Van de buitenkant is het nog steeds duidelijk een kerk. Duidelijk is wel dat er het een en ander recentelijk aan verbouwd is. Bij binnenkomst valt meteen op dat de brouwketels het middelpunt van de kerk zijn. Deze staan achter de bar op een verhoging te glimmen en springen meteen in het oog.
De ruimte is ingericht met gemakkelijke banken en een aantal lange tafels waarop kranten en tijdschriften liggen. Boven de tafels hangen lage lampen, waardoor het erg gezellig oogt. Door de warme, iets donkere kleurstelling van de muren en meubulair voelt het geheel knus aan. In het midden van de kerk is een open gedeelte met een aantal hangtafels, waar het betere bargevoel heerst.
Dan de bieren: Ik ben begonnen met de
Extra Stout. Een heerlijke mild gebrande stout met een zoetje. Een prachtig mondgevoel en smaken van koffie, chocolade, vanille en drop en een mooie bitterheid. 5,5% alcohol.
Daarna de Trinitas Tripel, een driegranen tripel. Een kruidige tripel die weinig bitter is. De 9% alcohol is netjes verborgen. Persoonlijk vond ik het bier niet erg uitgesproken. Zeker voor een bier van 9% mag er meer smaak aan zitten.
Als afsluiter een Ongelovige Thomas. Een voortreffelijk bier, donker met redelijk gebrande smaken, die doen denken aan chocolade en vijgen. De Amerikaanse hoppen zijn dominant aanwezig. Een stevige bitterheid met veel citrus-achtige en fruitige smaken. Volgens de website een Imperial quadrupel, ik zou het een Russian Imperial Stout noemen. Het maakt niet uit, het was een goed bier.
Later is ook het Jopen Bokbier geproefd. Volgens Jopen het enige 4-granen bokbier van de wereld. Het is inderdaad wel een apart bier en heeft smaken die in andere bieren niet voorkomen. Het bier is maar matig zoet, iets wat in Nederland welhaast bij een bokbier schijnt te horen. Verder heeft het bier een notige kruidigheid van de aparte graansoorten. Een heerlijk bokbier, dat weliswaar apart is, maar wel degelijk in de categorie bokbier valt.
De Jopen brouwerij heeft een geweldig concept en met de nieuwe locatie is dit een absolute blijver in de Nederlandse brouwerijwereld.
vrijdag 25 november 2011
maandag 21 november 2011
Impact Porter
Hier mijn recept voor een ondergistende porter. Mijn eerste idee was om dit een zwaar bier te maken, maar ik zie daar toch vanaf aangezien ik genoeg zwaar bier heb en ik zie dat deze gist (Pilsen Lager 2007) mijn Meibock ook niet super trekt.
Naam recept--------- : IMPACT PORTER
Biertype------------ : D Porter (Baltic)
Aantal liters------- : 20 liter
Gewenst begin SG---- : 1065
Brouwzaalrendement-- : 70 %
Totaal brouwwater--- : 36 liter
Spoelwater---------- : 10 liter
Maischwater--------- : 26 liter
Kooktijd------------ : 75 minuten
Berekende kleur----- : 108.6 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 59 EBU (Tinseth)
Ik kom toch altijd weer uit op veel moutsoorten als ik een donker bier brouw, maar ik heb er vrede mee. De amber -en brownmalt en dark crystal zijn Engelse mouten. De vorige keer dat ik ze in 33% amber en 33% brownmalt in een porter gebruikte, was dat over de top maar nog wel te drinken. Nu heb ik het aandeel van deze mouten verlaagd en aangevuld met een dark crystal en 2 kleurmouten.
Moutstort---------------------------------
56.0% 4336 g Pilsmout 3 EBC 3 EBC
13.4% 1037 g Pale alemout 5.5 EBC
9.6% 743 g Ambermalt 110 EBC
9.6% 743 g Brownmalt 350 EBC
4.8% 371 g Dark Crystal 300 EBC
3.3% 255 g Roggenroostmout 500 EBC
3.3% 255 g Chocolademout 900 EBC
Voor de hopstort is er gebruik gemaakt van hop uit eigen tuin. De East Kent Goldings hop geeft over het algemeen een kruidige, wat aardse, 'Engelse' smaak. Dit combineert volgens mijn ervaring prima met een donker bier.
Bloemen---35 g 6.5 %az 075 min B Northern Brewer (D)
Bloemen---23 g 9 %az 075 min B Magnum (D)
Bloemen---45 g 4 %az 020 min B East Kent Golding (tuin)
Bloemen---45 g 4 %az 005 min B East Kent Golding (tuin)
Gist---------------------------------
Gistsoort----------- : 2007 Pilsen Lager
Gist toegevoegd als- : gistkoek
Volume-------------- : 2 Ltr
Beluchtingstijd----- : 0 uur
Temperatuur--------- : 17°C
Ik heb de eiwitrust van stal gehaald, omdat ik de vorige keer dat ik dat deed een hoger rendement heb gehaald. Het maischschema wordt dan als volgt:
Maischschema----------------------------------------------
10m/52°C Maischdikte is: 3.35 L/kg
40m/60°C Maischdikte is: 3.35 L/kg
30m/70°C Maischdikte is: 3.35 L/kg
1m/78°C Maischdikte is: 3.35 L/kg
Naam recept--------- : IMPACT PORTER
Biertype------------ : D Porter (Baltic)
Aantal liters------- : 20 liter
Gewenst begin SG---- : 1065
Brouwzaalrendement-- : 70 %
Totaal brouwwater--- : 36 liter
Spoelwater---------- : 10 liter
Maischwater--------- : 26 liter
Kooktijd------------ : 75 minuten
Berekende kleur----- : 108.6 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 59 EBU (Tinseth)
Ik kom toch altijd weer uit op veel moutsoorten als ik een donker bier brouw, maar ik heb er vrede mee. De amber -en brownmalt en dark crystal zijn Engelse mouten. De vorige keer dat ik ze in 33% amber en 33% brownmalt in een porter gebruikte, was dat over de top maar nog wel te drinken. Nu heb ik het aandeel van deze mouten verlaagd en aangevuld met een dark crystal en 2 kleurmouten.
Moutstort---------------------------------
56.0% 4336 g Pilsmout 3 EBC 3 EBC
13.4% 1037 g Pale alemout 5.5 EBC
9.6% 743 g Ambermalt 110 EBC
9.6% 743 g Brownmalt 350 EBC
4.8% 371 g Dark Crystal 300 EBC
3.3% 255 g Roggenroostmout 500 EBC
3.3% 255 g Chocolademout 900 EBC
Voor de hopstort is er gebruik gemaakt van hop uit eigen tuin. De East Kent Goldings hop geeft over het algemeen een kruidige, wat aardse, 'Engelse' smaak. Dit combineert volgens mijn ervaring prima met een donker bier.
Bloemen---35 g 6.5 %az 075 min B Northern Brewer (D)
Bloemen---23 g 9 %az 075 min B Magnum (D)
Bloemen---45 g 4 %az 020 min B East Kent Golding (tuin)
Bloemen---45 g 4 %az 005 min B East Kent Golding (tuin)
Gist---------------------------------
Gistsoort----------- : 2007 Pilsen Lager
Gist toegevoegd als- : gistkoek
Volume-------------- : 2 Ltr
Beluchtingstijd----- : 0 uur
Temperatuur--------- : 17°C
Ik heb de eiwitrust van stal gehaald, omdat ik de vorige keer dat ik dat deed een hoger rendement heb gehaald. Het maischschema wordt dan als volgt:
Maischschema----------------------------------------------
10m/52°C Maischdikte is: 3.35 L/kg
40m/60°C Maischdikte is: 3.35 L/kg
30m/70°C Maischdikte is: 3.35 L/kg
1m/78°C Maischdikte is: 3.35 L/kg
zaterdag 19 november 2011
Brouwdag bij Brouwerij De Watertoren
Brouwen is eigenlijk een simpel proces. Als je bedenkt dat er honderden jaren geleden al gebrouwen werd met beperkte middelen, dan moet het nu met alle vooruitgang zeker lukken. Tel daarbij op dat we de beschikking hebben over allerlei brouwingredienten en materialen die verkrijgbaar zijn bij de lokale bouwmarkt of het internet, dan is het zeker een eitje. Om tot een lekker en kwalitatief goed bier te komen, moeten er nog wat hobbels genomen worden, maar oefening baart kunst. Hieronder staat een schema met de belangrijkste stappen van het brouwen. Hierbij zijn het maischen, koken en vergisten de meest kritische.
In dit onderwerp wil ik een beschrijving geven van een typische brouwdag in de hobbybrouwerij.
Schroten
Het brouwen begint met het bedenken van een recept. Nadat de bierstijl en verhoudingen zijn gekozen, kan er begonnen worden met het schroten van de mout. De bedoeling is om de mout welke bestaat uit een kafdeeltje en een meellichaam van elkaar te scheiden. Hierbij is het belangrijk dat het kafdeeltje grotendeels intact blijft om als filtermateriaal kan dienen na het maischen. Hier wordt nog op teruggekomen. De geschrote mout ziet er uit zoals op de foto hieronder.
Maischen
Na het schroten kan er water aan het geschrote mout worden toegevoegd. De mout neemt water op en door de verhoogde temperatuur worden er enzymen geactiveerd die het zetmeel (lange ketens) aanwezig in de korrel, kunnen omzetten in simpele suikers (gesplitste ketens). Hiervoor zijn hoofdzakelijk 2 enzymen nodig die rond de 60 graden en 70 graden het meest optimaal presteren. De vorming van de simpele suikers is nodig, omdat de gist die aan het einde wordt toegevoegd simpele suikers nodig heeft om koolzuur en alcohol te maken. Met zetmeel kan de gist eenvoudig niets. Door met de tijd en temperatuur te spelen, kan de vorming van dextrinen en uiteindelijke vergistingsgraad worden bepaald.
Een bijzonder geval doet zich voor wanneer er andere bronnen van zetmeel worden gebruikt. Voorbeelden hiervan zijn rogge, haver of gerstevlokken. Deze granen worden bijvoorbeeld gebruikt in een witbier of bijv. Tripel Karmeliet. In deze granen zitten geen enzymen die zetmeel kunnen afbreken. Het zetmeel wordt afgebroken door de enzymen in de mout. Bij het gebruik van de (ongemoute)granen kan er gekozen worden voor een lagere maischtemperatuur om bepaalde stoffen in het graan af te breken welke bijvoorbeeld een waas aan het bier kunnen geven of voor een verhoogde viscositeit kunnen zorgen.
Maischfilteren
Aan het einde van het maischen is de vloeistof flink zoeter geworden, vanwege de suikers die gevormd zijn. De kafdeeltjes en de vloeistof zijn nu nog vermengd met elkaar en moeten nu gescheiden worden. De vloeistof is de basis van het bier en heet nu wort. De vaste delen kunnen we gebruiken om de vloeistof helder te krijgen. Er wordt gebruik gemaakt van zogenaamde verstoppingsfiltratie. De kafdeeltjes richten zich en zorgen ervoor dat de fijne deeltjes eiwit vast komen te zitten in het filterbed.
Na het maischen wordt er een hevelfilter in de pan geplaatst en kan je de vaste delen laten bezinken. De kafdeeltjes zullen zich aan het begin homogeen over de pan verdelen. Wanneer er vanaf onderop wordt geheveld, zullen de fijne deeltjes afgezogen worden en een steeds helderder wort kunnen worden afgeheveld. De hevelfilter bestaat uit een ronde koperpijp waarin aan de onderkant sleufjes zijn gezaagd. Hierdoor ontstaat er een groot oppervlak.
Over de gehele bodem wordt er wort afgezogen. De eerste paar liter wordt opnieuw bovenop gebracht. Dit deel is vaak nog erg troebel vanwege de eiwitten die erin zitten. Hierna is het wort helder. Het wort wordt opgevangen in een pan en daarna zo snel mogelijk opgewarmd om het koken te starten.
Koken van het wort
Het wort wordt tussen de 60 en 90 minuten gekookt. Tijdens het koken vinden er meerdere processen plaats. Aan de ene kant wordt het wort gedesinfecteerd en er vindt uitvlokking van de opgeloste eiwitten plaats.
Tijdens het koken wordt er hop toegevoegd. Dit kan op meerdere momenten tijdens de 60 tot 90 minuten koken. De hoppen die aan het begin van het koken worden toegevoegd geven het bier zijn bitterheid. De hop die aan het einde wordt toegevoegd geeft meer hoparoma. Afhankelijk van de bierstijl wordt er een bepaalde bitterheid en aanwezigheid van hoparoma verwacht. Het is aan de brouwer om te bepalen hoe de stijl geinterpreteerd wordt. Het type hop heeft veel invloed op de smaak van het bier. Bij een typisch Duits bier worden er Duitse, kruidige hoppen gebruikt. Amerikaanse bieren hebben in veel gevallen een wat heftigere bitterheid en de hoppen hebben een citrus-achtige smaak welke lijkt op citroen, grapefruit en blauwe bes. Omdat brouwers niet gebonden zijn aan regels, wordt er voor het brouwen van een bier vaak gebruik gemaakt van verschillende hopsoorten. De brouwer laat zich hier leiden door de smaak en combinatie van hoppen. Het hoe en waarom van de keuze van de hoppen is een geheim van de brouwer; er zijn niet echt regels voor. Na het koken is het goed om het wort zo snel mogelijk te koelen. Hierdoor wordt het risico op besmetting verkleind. De
Na het koelen wordt de gist toegevoegd. Gist voor de hobbybrouwer komt in 2 varianten: korrelgist en vloeibare gist. Korrelgist heeft als voordeel dat je voldoende gistcellen kan toevoegen zonder daarvoor gist hoeft te kweken. Het nadeel is het beperkte assortiment.
De vloeibare gist heeft als voordeel dat er een enorme variatie is in de soorten gist. Vanuit vele bronnen is er gist beschikbaar die het makkelijk maken om een kloonbier te brouwen of die voldoen aan een smaak waaraan het bier moet voldoen.
Daarnaast kan je gist opkweken uit een flesje commercieel bier. Zeker als je een kloonbier wilt brouwen waarvan de gist niet beschikbaar is, is dit een goed alternatief. Hiervoor is het handig als er wat basiskennis aanwezig is van microbiologie. Hierover zal ik nog een artikel schrijven.
Door voldoende gist toe te voegen, vindt er een snelle vergisting plaats en voorkom je dat de vergisting stilvalt. Zorg voor voldoende kopruimte tijdens de vergisting, anders schuimt het vat over.
Vergisting
Doorgaans duurt de hoofdvergisting ongeveer een week. Daarna kan het bier worden geheveld naar een ander vat. Het doel hiervan is om het bier van de gistkoek af te halen. Tijdens de vergisting vindt er nog veel gistgroei plaats, waardoor er veel gist op de bodem van het gistvat ligt. Aan het einde van de hoofdvergisting heeft de gist geen voedingsstoffen meer en zal na verloop van tijd bijsmaken afgeven en later zelfs afsterven. Na het hevelen wordt het bier ongeveer 2 weken iets koeler weggegezet. Hierna kan het bier worden gebotteld.
Geduld
Dan breekt het moeilijkste gedeelte van het brouwen aan: het wachten totdat het klaar is. Hoe lang het duurt voordat een bier drinkbaar is, hangt af van de hoeveelheid alcohol, temperatuur, hoeveelheid gist en nog een aantal factoren. Over het algemeen is een bier na 6 tot 8 weken drinkbaar. Sommige bieren worden hierna nog beter. Zeker de zwaardere bieren met meer dan 7% alcohol zijn het lekkerst tussen de 3 en 6 maanden.
Een van de mooiste dingen van het brouwen is toch wel het openen van een eerste flesje eigengebrouwen bier. Een mooie sis tijdens het openen, een lekkere geur, de eerste slok. Lekker of mwah.. Je weet zelf welke ingredienten er gebruikt zijn en wat je ervan terug proeft. Het terugdenken aan het bedenken van het recept tot aan het uiteindelijke resultaat. Is de smaak zoals verwacht? En wat kan ik de volgende keer beter of anders doen om het nog beter te maken?
In dit onderwerp wil ik een beschrijving geven van een typische brouwdag in de hobbybrouwerij.
Schroten
Het brouwen begint met het bedenken van een recept. Nadat de bierstijl en verhoudingen zijn gekozen, kan er begonnen worden met het schroten van de mout. De bedoeling is om de mout welke bestaat uit een kafdeeltje en een meellichaam van elkaar te scheiden. Hierbij is het belangrijk dat het kafdeeltje grotendeels intact blijft om als filtermateriaal kan dienen na het maischen. Hier wordt nog op teruggekomen. De geschrote mout ziet er uit zoals op de foto hieronder.
Maischen
Na het schroten kan er water aan het geschrote mout worden toegevoegd. De mout neemt water op en door de verhoogde temperatuur worden er enzymen geactiveerd die het zetmeel (lange ketens) aanwezig in de korrel, kunnen omzetten in simpele suikers (gesplitste ketens). Hiervoor zijn hoofdzakelijk 2 enzymen nodig die rond de 60 graden en 70 graden het meest optimaal presteren. De vorming van de simpele suikers is nodig, omdat de gist die aan het einde wordt toegevoegd simpele suikers nodig heeft om koolzuur en alcohol te maken. Met zetmeel kan de gist eenvoudig niets. Door met de tijd en temperatuur te spelen, kan de vorming van dextrinen en uiteindelijke vergistingsgraad worden bepaald.
Een bijzonder geval doet zich voor wanneer er andere bronnen van zetmeel worden gebruikt. Voorbeelden hiervan zijn rogge, haver of gerstevlokken. Deze granen worden bijvoorbeeld gebruikt in een witbier of bijv. Tripel Karmeliet. In deze granen zitten geen enzymen die zetmeel kunnen afbreken. Het zetmeel wordt afgebroken door de enzymen in de mout. Bij het gebruik van de (ongemoute)granen kan er gekozen worden voor een lagere maischtemperatuur om bepaalde stoffen in het graan af te breken welke bijvoorbeeld een waas aan het bier kunnen geven of voor een verhoogde viscositeit kunnen zorgen.
Maischfilteren
Aan het einde van het maischen is de vloeistof flink zoeter geworden, vanwege de suikers die gevormd zijn. De kafdeeltjes en de vloeistof zijn nu nog vermengd met elkaar en moeten nu gescheiden worden. De vloeistof is de basis van het bier en heet nu wort. De vaste delen kunnen we gebruiken om de vloeistof helder te krijgen. Er wordt gebruik gemaakt van zogenaamde verstoppingsfiltratie. De kafdeeltjes richten zich en zorgen ervoor dat de fijne deeltjes eiwit vast komen te zitten in het filterbed.
Na het maischen wordt er een hevelfilter in de pan geplaatst en kan je de vaste delen laten bezinken. De kafdeeltjes zullen zich aan het begin homogeen over de pan verdelen. Wanneer er vanaf onderop wordt geheveld, zullen de fijne deeltjes afgezogen worden en een steeds helderder wort kunnen worden afgeheveld. De hevelfilter bestaat uit een ronde koperpijp waarin aan de onderkant sleufjes zijn gezaagd. Hierdoor ontstaat er een groot oppervlak.
Over de gehele bodem wordt er wort afgezogen. De eerste paar liter wordt opnieuw bovenop gebracht. Dit deel is vaak nog erg troebel vanwege de eiwitten die erin zitten. Hierna is het wort helder. Het wort wordt opgevangen in een pan en daarna zo snel mogelijk opgewarmd om het koken te starten.
Koken van het wort
Het wort wordt tussen de 60 en 90 minuten gekookt. Tijdens het koken vinden er meerdere processen plaats. Aan de ene kant wordt het wort gedesinfecteerd en er vindt uitvlokking van de opgeloste eiwitten plaats.
Tijdens het koken wordt er hop toegevoegd. Dit kan op meerdere momenten tijdens de 60 tot 90 minuten koken. De hoppen die aan het begin van het koken worden toegevoegd geven het bier zijn bitterheid. De hop die aan het einde wordt toegevoegd geeft meer hoparoma. Afhankelijk van de bierstijl wordt er een bepaalde bitterheid en aanwezigheid van hoparoma verwacht. Het is aan de brouwer om te bepalen hoe de stijl geinterpreteerd wordt. Het type hop heeft veel invloed op de smaak van het bier. Bij een typisch Duits bier worden er Duitse, kruidige hoppen gebruikt. Amerikaanse bieren hebben in veel gevallen een wat heftigere bitterheid en de hoppen hebben een citrus-achtige smaak welke lijkt op citroen, grapefruit en blauwe bes. Omdat brouwers niet gebonden zijn aan regels, wordt er voor het brouwen van een bier vaak gebruik gemaakt van verschillende hopsoorten. De brouwer laat zich hier leiden door de smaak en combinatie van hoppen. Het hoe en waarom van de keuze van de hoppen is een geheim van de brouwer; er zijn niet echt regels voor. Na het koken is het goed om het wort zo snel mogelijk te koelen. Hierdoor wordt het risico op besmetting verkleind. De
Na het koelen wordt de gist toegevoegd. Gist voor de hobbybrouwer komt in 2 varianten: korrelgist en vloeibare gist. Korrelgist heeft als voordeel dat je voldoende gistcellen kan toevoegen zonder daarvoor gist hoeft te kweken. Het nadeel is het beperkte assortiment.
De vloeibare gist heeft als voordeel dat er een enorme variatie is in de soorten gist. Vanuit vele bronnen is er gist beschikbaar die het makkelijk maken om een kloonbier te brouwen of die voldoen aan een smaak waaraan het bier moet voldoen.
Daarnaast kan je gist opkweken uit een flesje commercieel bier. Zeker als je een kloonbier wilt brouwen waarvan de gist niet beschikbaar is, is dit een goed alternatief. Hiervoor is het handig als er wat basiskennis aanwezig is van microbiologie. Hierover zal ik nog een artikel schrijven.
Door voldoende gist toe te voegen, vindt er een snelle vergisting plaats en voorkom je dat de vergisting stilvalt. Zorg voor voldoende kopruimte tijdens de vergisting, anders schuimt het vat over.
Vergisting
Doorgaans duurt de hoofdvergisting ongeveer een week. Daarna kan het bier worden geheveld naar een ander vat. Het doel hiervan is om het bier van de gistkoek af te halen. Tijdens de vergisting vindt er nog veel gistgroei plaats, waardoor er veel gist op de bodem van het gistvat ligt. Aan het einde van de hoofdvergisting heeft de gist geen voedingsstoffen meer en zal na verloop van tijd bijsmaken afgeven en later zelfs afsterven. Na het hevelen wordt het bier ongeveer 2 weken iets koeler weggegezet. Hierna kan het bier worden gebotteld.
Geduld
Dan breekt het moeilijkste gedeelte van het brouwen aan: het wachten totdat het klaar is. Hoe lang het duurt voordat een bier drinkbaar is, hangt af van de hoeveelheid alcohol, temperatuur, hoeveelheid gist en nog een aantal factoren. Over het algemeen is een bier na 6 tot 8 weken drinkbaar. Sommige bieren worden hierna nog beter. Zeker de zwaardere bieren met meer dan 7% alcohol zijn het lekkerst tussen de 3 en 6 maanden.
Een van de mooiste dingen van het brouwen is toch wel het openen van een eerste flesje eigengebrouwen bier. Een mooie sis tijdens het openen, een lekkere geur, de eerste slok. Lekker of mwah.. Je weet zelf welke ingredienten er gebruikt zijn en wat je ervan terug proeft. Het terugdenken aan het bedenken van het recept tot aan het uiteindelijke resultaat. Is de smaak zoals verwacht? En wat kan ik de volgende keer beter of anders doen om het nog beter te maken?
vrijdag 11 november 2011
Russian Imperial Stout - Kate the Great kloon
Er zijn maar weinig bieren die op alle vlakken zo extreem zijn zoals een Russian Imperial Stout . Daarom probeer ik er elk jaar een te brouwen. Door het hoge alcoholpercentage bewaard het bier goed. Doorgaans heeft een RIS wel een half jaar tot een jaar nodig om optimaal te smaken.
In mijn brouwcarriere heb ik 5 keer een RIS gebrouwen en daarbij heb ik altijd zelf het recept bedacht. Een stevige pils/pale moutbasis, aangevuld met een lichte caramoutsoort en een selectie donkere mouten (varierend van Special-B, chocolademout, zwarte mout en geroosterde gerst). Soms is daar ook nog wat ongemoute granen zoals rogge of havervlokken of zelfs koffie en cacaopoeder aan toegevoegd. Langzaamaan is het percentage donkere mouten omlaag gegaan van gemiddeld 12 naar 8%, om het bier sneller drinkbaar en minder gebrand te maken. De laatste RIS-en heb ik dit percentage toch weer omhoog geschroefd, waardoor het bier minder snel in balans is, maar waarbij de smaak heftiger is en het bier langer lekker is. Ik heb dan de Amerikaanse voorbeelden in gedachten, die soms naar melasse, donkere kandijsuiker, koffie, chocolade en zelfs ketjap smaken in zich hebben.
Omdat de bovenstaande formulering toch altijd via dezelfde filosofie te werk gaat, en het resultaat varieerde van prima tot goed heb ik besloten om eens een bestaand recept te proberen. Hiermee wil ik een bier brouwen wat heftiger is en meer in de buurt komt van de Amerikaanse voorbeelden.
Het is een recept van Kate the Great, een RIS van de Portsmouth brewery in Amerika. Dit bier wordt een keer per jaar gebrouwen en dan is het binnen een dag uitverkocht. Het recept komt van een blog van de brouwer waarin hij min of meer vertelt over de mout en hopstort. Met deze input en proefervaringen zijn andere brouwers (the mad fermentationist) aan de slag gegaan en hebben aan het recept chocolade en eikensnippers toegevoegd. Het resultaat komt volgens eigen zeggen goed in de buurt.
Het recept lijkt op het eerste gezicht op een wat overcompleet hobbybrouwrecept, maar ik ga ervoor. Hieronder de quote van de brouwer.
When we brew a batch of Kate we use:
77% Pale malt
2% Crystal 45
1% Caramel 120
1% Chocolate malt
1% Black malt
3% Carafa DH# 3 (Weyerman)
3.5% Wheat malt
3.5% Flaked Barley
2% Roasted malt
3.5% Special B
2.5% Aromatic
We dough in at 166 to stabilize the mash at 149 degrees F. Saccrification rest for 45 min. or until conversion occurs. Vorlauff (recirculate) 'til clarified and run off. Collect about 1/3rd of your wort and sparge to collect 6.5 gals (for a 5 gal. yield) at 26 degrees Plato or 1.104 degrees Specific Gravity. Yea it's big.... but we like it like that!! (So you are going to need to use your mash tun efficiency to figure out how many pounds of malt you are going to need in total. But to tell you the truth when you get to this thick of a mash your efficiency is going to drop 3-4%).
Boil the wort for 5 mins. for the hot break and then add your bittering hops for 75 mins.
bitter
38 IBUs with Magnum,
10 IBUs with Styrian Golding and
15 IBUs with Perle. This is the bittering addition.
We add a flavor addition for
15 mins with Centennial for 2 IBUS.
Our final addition of
Palisade, Styrian Golding and Willamette account for about 3 more IBUs at whirlpool.
Cool wort and pitch a good amount of White labs WLP 001 or Wyeast 1056 and ferment til it is done. Put into conditioning for about 5 or 6 months and you'll have an amazing imperial stout.
Het verslag van het brouwen van dit bier is HIER te lezen.
In mijn brouwcarriere heb ik 5 keer een RIS gebrouwen en daarbij heb ik altijd zelf het recept bedacht. Een stevige pils/pale moutbasis, aangevuld met een lichte caramoutsoort en een selectie donkere mouten (varierend van Special-B, chocolademout, zwarte mout en geroosterde gerst). Soms is daar ook nog wat ongemoute granen zoals rogge of havervlokken of zelfs koffie en cacaopoeder aan toegevoegd. Langzaamaan is het percentage donkere mouten omlaag gegaan van gemiddeld 12 naar 8%, om het bier sneller drinkbaar en minder gebrand te maken. De laatste RIS-en heb ik dit percentage toch weer omhoog geschroefd, waardoor het bier minder snel in balans is, maar waarbij de smaak heftiger is en het bier langer lekker is. Ik heb dan de Amerikaanse voorbeelden in gedachten, die soms naar melasse, donkere kandijsuiker, koffie, chocolade en zelfs ketjap smaken in zich hebben.
Omdat de bovenstaande formulering toch altijd via dezelfde filosofie te werk gaat, en het resultaat varieerde van prima tot goed heb ik besloten om eens een bestaand recept te proberen. Hiermee wil ik een bier brouwen wat heftiger is en meer in de buurt komt van de Amerikaanse voorbeelden.
Het is een recept van Kate the Great, een RIS van de Portsmouth brewery in Amerika. Dit bier wordt een keer per jaar gebrouwen en dan is het binnen een dag uitverkocht. Het recept komt van een blog van de brouwer waarin hij min of meer vertelt over de mout en hopstort. Met deze input en proefervaringen zijn andere brouwers (the mad fermentationist) aan de slag gegaan en hebben aan het recept chocolade en eikensnippers toegevoegd. Het resultaat komt volgens eigen zeggen goed in de buurt.
Het recept lijkt op het eerste gezicht op een wat overcompleet hobbybrouwrecept, maar ik ga ervoor. Hieronder de quote van de brouwer.
When we brew a batch of Kate we use:
77% Pale malt
2% Crystal 45
1% Caramel 120
1% Chocolate malt
1% Black malt
3% Carafa DH# 3 (Weyerman)
3.5% Wheat malt
3.5% Flaked Barley
2% Roasted malt
3.5% Special B
2.5% Aromatic
We dough in at 166 to stabilize the mash at 149 degrees F. Saccrification rest for 45 min. or until conversion occurs. Vorlauff (recirculate) 'til clarified and run off. Collect about 1/3rd of your wort and sparge to collect 6.5 gals (for a 5 gal. yield) at 26 degrees Plato or 1.104 degrees Specific Gravity. Yea it's big.... but we like it like that!! (So you are going to need to use your mash tun efficiency to figure out how many pounds of malt you are going to need in total. But to tell you the truth when you get to this thick of a mash your efficiency is going to drop 3-4%).
Boil the wort for 5 mins. for the hot break and then add your bittering hops for 75 mins.
bitter
38 IBUs with Magnum,
10 IBUs with Styrian Golding and
15 IBUs with Perle. This is the bittering addition.
We add a flavor addition for
15 mins with Centennial for 2 IBUS.
Our final addition of
Palisade, Styrian Golding and Willamette account for about 3 more IBUs at whirlpool.
Cool wort and pitch a good amount of White labs WLP 001 or Wyeast 1056 and ferment til it is done. Put into conditioning for about 5 or 6 months and you'll have an amazing imperial stout.
Het verslag van het brouwen van dit bier is HIER te lezen.
zaterdag 29 oktober 2011
Brouwerijbezoek Saint Arnold Brewery - Houston,Texas
Tijdens mijn verblijf in Texas deze maand heb ik een bezoek afgelegd aan de Saint Arnold brouwerij in Houston. Dit is de grootste kleine brouwerij en de eerste van Houston.
De rondleiding bestond uit een kleine tour door de brouwerij met een gratis glas en 4 muntjes om bier te kopen. De groep was vrij groot, ongeveer 40 man. Wel grappig op een woensdagmiddag om 15 uur. Ik had het idee dat er mensen waren die regelmatig de brouwerij bezoeken. Vier bier voor 7 dollar is ook niet heel duur te noemen.
Het assortiment bestaat uit een aantal lichte (alcohol) bieren die "lawnmower" en "weedwacker" genoemd zijn. Dat heeft te maken met het feit dat deze op een zaterdagmiddag gedronken kunnen worden tijdens het grasmaaien, zonder dat je meteen op je kop staat. De andere bieren zijn wat hoger in alcohol, bieren van de stijlen IPA, Brown Ale, Oktoberfest en Winter stout stonden ook op tap.
Tijdens de tour werd in sappig Texaans verteld over de basis van het brouwen en hoe dat hier met de beste ingredienten gebeurd. De brouwerij zag er netjes uit en vooral de grootte van de brouwerij viel me op. Volgens de rondleider gaat het hier nog steeds om een microbrouwerij, maar er worden ettelijke tienduizenden barrels per jaar gebrouwen, ik ben het getal even kwijt. De lagertanks zagen er prachtig uit, alles was zeer schoon en zag er efficient uit.
Na de tour was er gelegenheid tot het stellen van vragen en ik heb nog even met de brouwer gesproken over de gistbehandeling en de stijlen. Elk jaar wordt er een zwaar pompoenbier gebrouwen, de zgn. Pumpkinator en een barrel-aged bier waar de mensen 's ochtends vroeg voor in de rij staan en waarbij de hele voorraad in een paar uur is uitverkocht. Voor mijn laatste 2 munten heb ik een IPA genomen en toen werd iedereen de tent uitgeveegd. Het blijft Amerika, stel je voor dat het echt gezellig zou worden. Iedereen weer in de auto en naar huis. Ik heb de lawnmower, de weedwacker en de IPA geproefd tijdens mijn bezoek. Prima bieren en goed gebrouwen. Zeker de eerste twee bieren, te weten een American light lager en een weizen waren toch zeker de instapmodellen. Vooral niet te gek qua smaak, niet te moutig of te bitter of erg veel smaak. Goed om de doorgewinterde Bud light drinker over te halen om eens wat anders te drinken. De IPA was ook prima, maar het mag voor mijn persoonlijke smaak wel iets bitterder en hoppiger. De IPA had wel een mooie citrus hoppigheid welke me aan Centennial hop deed denken.
Wat ook weer echt Amerikaans is: je kunt er geen bier kopen om mee naar huis te nemen. Ik heb in de winkel nog een flesje IPA en Winterstout gekocht. De Winterstout vond ik wat dun en te weinig gebrand. Het had voor mijn gevoel weinig met een stout te maken. De naam winterstout deed me vermoeden dat het hier om een 'heftigere' versie van de gewone stout ging.
Over het algemeen prima bieren, maar in Amerika is zoveel meer interessants te krijgen dat ik deze brouwerij volgende keer voorbij rijd.
De rondleiding bestond uit een kleine tour door de brouwerij met een gratis glas en 4 muntjes om bier te kopen. De groep was vrij groot, ongeveer 40 man. Wel grappig op een woensdagmiddag om 15 uur. Ik had het idee dat er mensen waren die regelmatig de brouwerij bezoeken. Vier bier voor 7 dollar is ook niet heel duur te noemen.
Het assortiment bestaat uit een aantal lichte (alcohol) bieren die "lawnmower" en "weedwacker" genoemd zijn. Dat heeft te maken met het feit dat deze op een zaterdagmiddag gedronken kunnen worden tijdens het grasmaaien, zonder dat je meteen op je kop staat. De andere bieren zijn wat hoger in alcohol, bieren van de stijlen IPA, Brown Ale, Oktoberfest en Winter stout stonden ook op tap.
Tijdens de tour werd in sappig Texaans verteld over de basis van het brouwen en hoe dat hier met de beste ingredienten gebeurd. De brouwerij zag er netjes uit en vooral de grootte van de brouwerij viel me op. Volgens de rondleider gaat het hier nog steeds om een microbrouwerij, maar er worden ettelijke tienduizenden barrels per jaar gebrouwen, ik ben het getal even kwijt. De lagertanks zagen er prachtig uit, alles was zeer schoon en zag er efficient uit.
Na de tour was er gelegenheid tot het stellen van vragen en ik heb nog even met de brouwer gesproken over de gistbehandeling en de stijlen. Elk jaar wordt er een zwaar pompoenbier gebrouwen, de zgn. Pumpkinator en een barrel-aged bier waar de mensen 's ochtends vroeg voor in de rij staan en waarbij de hele voorraad in een paar uur is uitverkocht. Voor mijn laatste 2 munten heb ik een IPA genomen en toen werd iedereen de tent uitgeveegd. Het blijft Amerika, stel je voor dat het echt gezellig zou worden. Iedereen weer in de auto en naar huis. Ik heb de lawnmower, de weedwacker en de IPA geproefd tijdens mijn bezoek. Prima bieren en goed gebrouwen. Zeker de eerste twee bieren, te weten een American light lager en een weizen waren toch zeker de instapmodellen. Vooral niet te gek qua smaak, niet te moutig of te bitter of erg veel smaak. Goed om de doorgewinterde Bud light drinker over te halen om eens wat anders te drinken. De IPA was ook prima, maar het mag voor mijn persoonlijke smaak wel iets bitterder en hoppiger. De IPA had wel een mooie citrus hoppigheid welke me aan Centennial hop deed denken.
Wat ook weer echt Amerikaans is: je kunt er geen bier kopen om mee naar huis te nemen. Ik heb in de winkel nog een flesje IPA en Winterstout gekocht. De Winterstout vond ik wat dun en te weinig gebrand. Het had voor mijn gevoel weinig met een stout te maken. De naam winterstout deed me vermoeden dat het hier om een 'heftigere' versie van de gewone stout ging.
Over het algemeen prima bieren, maar in Amerika is zoveel meer interessants te krijgen dat ik deze brouwerij volgende keer voorbij rijd.
Oblivion Donker - Donkere RoggeDubbel
Ik mag binnenkort weer eens een keer brouwen. Omdat ik zoveel ideeën tegelijk heb, hink ik op allerlei gedachten. Zoveel ideeën en zo weinig tijd. Een aantal van deze ideeën zijn in mijn hoofd tot een recept gesmeed en na veel schuiven in Confomash ben ik tot een mooi recept gekomen. De moutstort is zoals gewoonlijk bij mij wel redelijk complex, maar daar houd ik wel van.
Voor dit recept ben ik in eerste instantie uitgegaan van een dubbel/Rochefort 8 basis. De variatie is de roggemout en de havervlokken. Daarnaast wilde ik graag de ondergister Pilsen Lager gebruiken. Ik heb me kunnen bedwingen om ook niet nog wat Amerikaanse hoppen toe te voegen, dat doet tegenwoordig iedereen en je moet weten wanneer je moet stoppen.
De hopstort heb ik gewoon simpel (Duits) gehouden.
Basis-----------------------------------------------------
Naam recept--------- : Oblivion Donker
Brouwdatum---------- :
Biertype------------ : B Dark Lager
Aantal liters------- : 30 liter
Gewenst begin SG---- : 1067
Brouwzaalrendement-- : 70 %
Algemeen--------------------------------------------------
Totaal brouwwater--- : 48 liter
Spoelwater---------- : 16 liter
Maischwater--------- : 32 liter
Kooktijd------------ : 75 minuten
Berekende kleur----- : 42.2 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 30 EBU (Tinseth)
Moutstort-------------------------------------------------
44% 004061 g Pilsmout 3 EBC 3 EBC
12% 001107 g Munchenermout 15 EBC 16 EBC
11% 001661 g Roggemout 10 EBC
7% 000646 g Caramunich 123 EBC
11% 000553 g Havervlokken 4 EBC
3% 000276 g Special B 391 EBC
0.5% 000046 g Zwartemout (ontbitterd) 1200 EBC
9.5% 000877 g Kandijsuiker (bruin) 10 EBC
Hop en kruidenstort---------------------------------------
Bloemen---15 g 03.4 %az FWH B Tettnanger (D)
Pellets---40 g 06.5 %az 75 min P Hallertauer Perle
Pellets---25 g 06.5 %az 15 min P Hallertauer Perle
Bloemen---30 g 03.4 %az 5 min B Tettnanger (D)
Gist------------------------------------------------------
Gistsoort----------- : 2007 Pilsen Lager
Gist toegevoegd als- : starter
Volume-------------- : 5 Ltr
Beluchtingstijd----- : 12 uur
Temperatuur--------- : 18°C
Maischschema----------------------------------------------
15m/52°C Maischdikte is: 3.46 L/kg
25m/63°C Maischdikte is: 3.46 L/kg
35m/72°C Maischdikte is: 3.46 L/kg
Voor dit recept ben ik in eerste instantie uitgegaan van een dubbel/Rochefort 8 basis. De variatie is de roggemout en de havervlokken. Daarnaast wilde ik graag de ondergister Pilsen Lager gebruiken. Ik heb me kunnen bedwingen om ook niet nog wat Amerikaanse hoppen toe te voegen, dat doet tegenwoordig iedereen en je moet weten wanneer je moet stoppen.
De hopstort heb ik gewoon simpel (Duits) gehouden.
Basis-----------------------------------------------------
Naam recept--------- : Oblivion Donker
Brouwdatum---------- :
Biertype------------ : B Dark Lager
Aantal liters------- : 30 liter
Gewenst begin SG---- : 1067
Brouwzaalrendement-- : 70 %
Algemeen--------------------------------------------------
Totaal brouwwater--- : 48 liter
Spoelwater---------- : 16 liter
Maischwater--------- : 32 liter
Kooktijd------------ : 75 minuten
Berekende kleur----- : 42.2 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 30 EBU (Tinseth)
Moutstort-------------------------------------------------
44% 004061 g Pilsmout 3 EBC 3 EBC
12% 001107 g Munchenermout 15 EBC 16 EBC
11% 001661 g Roggemout 10 EBC
7% 000646 g Caramunich 123 EBC
11% 000553 g Havervlokken 4 EBC
3% 000276 g Special B 391 EBC
0.5% 000046 g Zwartemout (ontbitterd) 1200 EBC
9.5% 000877 g Kandijsuiker (bruin) 10 EBC
Hop en kruidenstort---------------------------------------
Bloemen---15 g 03.4 %az FWH B Tettnanger (D)
Pellets---40 g 06.5 %az 75 min P Hallertauer Perle
Pellets---25 g 06.5 %az 15 min P Hallertauer Perle
Bloemen---30 g 03.4 %az 5 min B Tettnanger (D)
Gist------------------------------------------------------
Gistsoort----------- : 2007 Pilsen Lager
Gist toegevoegd als- : starter
Volume-------------- : 5 Ltr
Beluchtingstijd----- : 12 uur
Temperatuur--------- : 18°C
Maischschema----------------------------------------------
15m/52°C Maischdikte is: 3.46 L/kg
25m/63°C Maischdikte is: 3.46 L/kg
35m/72°C Maischdikte is: 3.46 L/kg
zondag 18 september 2011
Bedenken van bierrecepten
Bij het bedenken van recepten en welke richting de brouwerij met een bier op wil is vaak de inspiratie geen probleem. Meestal is de tijd en prioriteit het probleem. Als ik een licht blond bier aan het maken ben, sta ik alweer te denken aan een zwaar, zwart bier. Als ik het zwarte bier aan het brouwen ben, wil ik alweer een mooi amberkleurig, hoppig bier maken.
In het begin van mijn brouwcarrière brouwde ik vaak recepten die ik op internet vond. Daar gaf ik mijn eigen draai aan en voegde andere soorten mout of hop aan toe. Naarmate de ervaring met mout, hop en gist toenam, werden er ook zelf recepten bedacht. Nu na 10 jaar brouwervaring is het nog steeds een van de leukste dingen van het brouwen, het bedenken van een recept. Meestal is het bier pas na een aantal maanden na het bedenken te proeven en dat maakt het een leuk maar langzaam proces.
Waar komen de ideeën voor recepten vandaan? Dat is een kwestie van ervaring, veel lezen en dingen uitproberen. Hieronder vind je mijn meest gebruikte bronnen.
Internet
Er zijn een aantal goede boeken die je op ideeën kunnen brengen.
Soms komt de inspiratie op een ander tijdstip. Dit kan gebeuren in de supermarkt, in de toko, tijdens een TV programma, in de koelkast of op de boerderij. Op deze manier zijn er recepten bedacht met thijm, pandanblad, Sultana rozijnen, koffie, cacaopoeder, rogge, mais en kaneel. Vaak wordt een recept bedacht rondom het hoofdingredient. Bij de thijm was het uitgangspunt een zoete dubbel, de koffie in een Imperial Stout en de Sultanarozijnen bij een licht zurig, blond bier. Eigenlijk is het bedenken van recepten net als koken. Je kijkt wat goede combinaties zijn en of dit goed mengt met de smaken die in een bier aanwezig zijn. Dit betreft de moutstort, bitterheid, restzoet en gistproducten.
Veel plezier met het bedenken, als je vragen hebt, zal ik die graag beantwoorden.In een nieuw artikel is het proces van het brouwen van een bier volgens een bepaalde bierstijl beschreven.
In het begin van mijn brouwcarrière brouwde ik vaak recepten die ik op internet vond. Daar gaf ik mijn eigen draai aan en voegde andere soorten mout of hop aan toe. Naarmate de ervaring met mout, hop en gist toenam, werden er ook zelf recepten bedacht. Nu na 10 jaar brouwervaring is het nog steeds een van de leukste dingen van het brouwen, het bedenken van een recept. Meestal is het bier pas na een aantal maanden na het bedenken te proeven en dat maakt het een leuk maar langzaam proces.Waar komen de ideeën voor recepten vandaan? Dat is een kwestie van ervaring, veel lezen en dingen uitproberen. Hieronder vind je mijn meest gebruikte bronnen.
Internet
- Een van de bronnen is het forum van de website www.hobbybrouwen.nl. Hierop wordt er veel gediscussieerd en staan er veel mensen voor je klaar om te helpen. Er is veel ervaring aanwezig en binnen 5 minuten heb je een antwoord.
- De blog van The Mad Fermentationist.com vind ik een hele leuke. Het is een Amerikaanse site waar druk wordt geexperimenteerd met rijping op vaten en fermentatie met bijzondere gisten en bacterien. Hier wordt ook heel goed bijgehouden wat de resultaten zijn van de diverse experimenten.
- Verder zijn er heel veel brouwerijen in Amerika die op hun website vermelden wat voor ingredienten er in het bier zijn verwerkt. Als je bijvoorbeeld op het forum van Beeradvocate gaat, staan er voorbeelden van brouwers die helpen om een (kloon)recept na te brouwen.
- De site van BJCP bevat informatie voor bierkeurmeesters in Amerika. Er wordt per biertype een beschrijving gegeven van de geur, smaak, mondgevoel en dergelijke. Ook staan de typische ingredienten vermeld.
- De site van Wyeast bied een goed overzicht van de beschikbare gisten en bij welke bierstijlen deze horen. Een goede site als je aan het bedenken bent welk bier je gaat brouwen en natuurlijk met welke gist.
Er zijn een aantal goede boeken die je op ideeën kunnen brengen.
- 'Radical Brewing' van Randy Mosher is een leuk boek met heel veel creatieve recepten. Ook heel veel ideeen over het gebruik van 'out of the box' ingredienten. Misschien niet allemaal even bruikbaar maar wel inspirerend.
- 'Brewing Classic Beer Styles at Home' ook een heel goed boek. Hierin staat per bierstijl een recept van een winnend bier op een Amerikaanse brouwwedstrijd. Het is nog maar de vraag als iemand anders het brouwt, het ook een winnend bier is, maar goed.
- De Biertypengids van van Derek Walsh; misschien al een licht gedateerd boekwerk met een overzicht per biertype met bijbehorende geur, smaak en mondgevoel en een voorbeeldrecept.
Soms komt de inspiratie op een ander tijdstip. Dit kan gebeuren in de supermarkt, in de toko, tijdens een TV programma, in de koelkast of op de boerderij. Op deze manier zijn er recepten bedacht met thijm, pandanblad, Sultana rozijnen, koffie, cacaopoeder, rogge, mais en kaneel. Vaak wordt een recept bedacht rondom het hoofdingredient. Bij de thijm was het uitgangspunt een zoete dubbel, de koffie in een Imperial Stout en de Sultanarozijnen bij een licht zurig, blond bier. Eigenlijk is het bedenken van recepten net als koken. Je kijkt wat goede combinaties zijn en of dit goed mengt met de smaken die in een bier aanwezig zijn. Dit betreft de moutstort, bitterheid, restzoet en gistproducten.
Veel plezier met het bedenken, als je vragen hebt, zal ik die graag beantwoorden.In een nieuw artikel is het proces van het brouwen van een bier volgens een bepaalde bierstijl beschreven.
Abonneren op:
Posts (Atom)







