vrijdag 30 december 2011

Russian Imperial Stout - Heerser

Dit is het verslag van het brouwen van een Russian Imperial Stout gebaseerd op Portmouth's Brewery's  ''Kate the Great". Een hoog gewaardeerd bier volgens een aantal bronnen. De voorbereidingen voor het klonen en brouwen zijn beschreven in dit onderwerp: Kate the Great - RIS . Nu tegen het einde van het jaar is het een mooie tijd om een zwaar en donker bier te brouwen.

Het recept is naar aanleiding van informatie van de brouwer ontstaan. Bij het nabrouwen of klonen van dit recept zorgt het gebruik van de Amerikaanse moutnamen en de beschikbaarheid in Nederland soms voor wat onduidelijkheid over welk alternatief er gebruikt kan worden. Gelukkig kunnen we in Nederland beschikken over een flink aantal verschillende moutsoorten en is er in elke kleur en soort wel een equivalent te vinden.

De hoppen die in het origineel worden gebruikt, heb ik niet allemaal op voorraad, dus daar moest ik een oplossing voor vinden. Alhoewel hoppen maar lastig uit te wisselen zijn, is er altijd wel een hop die in de buurt komt. De meeste hoppen in het recept zijn Europees dus dat is goed uitgepakt.
Een praktische moeilijkheid tijdens het brouwen was, dat er niet genoeg basismout op voorraad was en dat is opgelost door te vervangen door tarwemout. Van een echte kloonpoging is dus geen sprake meer. Nu heb ik nog nooit het origineel op, dus ik weet ook niet hoe het zou moeten proeven. Dat klinkt vrij hopeloos, maar mijn uitgangspunt was om een andere benadering te vinden om de perfecte RIS te brouwen. En dat is tot nu toe gelukt. Het is in ieder geval het donkerste en sterkst gebrande wort wat ik ooit geproefd heb.

Hieronder de receptuur en de veranderingen ten opzichte van het originele recept.

Moutstort


Moutsoort origineel
[%]
Moutsoort kloon
[%]
Pale malt
77
  Pilsmout
33
  Munichmout
21
  Tarwemout
23
Crystal 45
2
  Caracrystal120
2
Caramel 120
1
  Dark crystal
1
Chocolate malt
1
  Chocolademout
1
Black malt
1
  Zwarte mout
1
Carafa DH# 3 (Weyerman)
3
  Chocolademout (dehusked)
3
Wheat malt
3,5
  Tarwemout
3,5
Flaked Barley
3,5
  Kristalsuiker
3,5
Roasted malt
2
  Geroosterde gerst
2
Special B
3,5
  Special-B
3,5
Aromatic
2,5
  Ambermout(50 EBC)
2,5


De pale malt heb ik niet in huis en van de pilsmout had ik niet voldoende. Dit heb ik aangevuld met munichmout. Er wordt wel eens beweerd dat palemout na te bootsen is door 2/3 pilsmout en 1/3 munichmout. Even terzijde: ik heb dit eens getest en met een hoop fantasie is het vergelijkbaar, maar echt niet hetzelfde.
Toen had ik van deze combinatie ook te weinig en de enige basismout die ik had, was de tarwemout. Zeker niet de eerste, tweede of zelfs vijfde keuze, maar met zoveel gebrande mout valt het minder op.
 Verder heb ik de gebruikte moutsoorten zoveel mogelijk proberen te benaderen. Het enige waarbij ik mijn vraagtekens had is de flaked barley (gerstevlokken). Dit is in het origineel 3,5% en dit heb ik vervangen door gewone kristalsuiker.

Hop
De hopstort is aangepast aan de voorraad met ''vergelijkbare" hopsoorten. Het originele recept bevat een flink aantal hopsoorten. Normaal gesproken beperk ik me tot hooguit 3 hopsoorten, maar ik neem aan dat er een goede reden voor is. De Hallertau Mittelfruh is zelfgekweekte hop en geeft toch net een wat frissere geur dan de andere hoppen.

Pellets    ---75 g   5.2 %az   90 min P Spalter Select (D)
Bloemen---28 g   2.5 %az   90 min B Hallertauer Mittelfrüh
Pellets   ---24 g   5.1 %az   90 min P East Kent Golding

Bloemen---35 g   6.3 %az   15 min B Cascade

Bloemen---11 g   3.8 %az   5 min B Tettnanger (D)
Pellets   ---18 g   5.2 %az   5 min P Spalter Select (D)
Pellets   ---30 g   5.1 %az   5 min P East Kent Golding

De berekende bitterheid is op 55 IBU uitgekomen. Voor het mooie te weinig bitter voor een RIS, maar ik denk dat dit nog steeds als goed bitter kan worden beschouwd.

Vergisting
Het bier heeft een dichtheid van 1080 en zal worden vergist met de US-05. Dit is een Amerikaanse gist die ver doorgist en een redelijk clean smaakprofiel oplevert. Voor 23 liter zijn er 2 zakjes van 11 gram gebruikt.

Als experiment is er een deel van het wort in een apart vergistingsvat geheveld. Hierin was 4 liter aanwezig van de Oblivion roggebier, welke is vergist met de ondergister Wyeast Pilsen Lager. Hier is 5 liter van de RIS geheveld en bij 12°C weggezet.

Lagering
Een kleine navraag op het Beeradvocate forum leerde me dat er zogenaamde spirals uit eikenvaten worden toegevoegd. Deze spirals zijn afkomstig van portvaten en worden ook nog eens in de port geweekt. Het verhaal gaat dat er ook een x aantal mililiter port aan het bier wordt toegevoegd. Voorlopig is het plan om 50 gram Franse eikensnippers en 150 ml port bij elkaar te doen en dat 2 weken te laten staan. Daarna zal dit totaal in het lagervat verdwijnen.

De proefnotities van dit bier zijn in dit onderwerp  opgeschreven.


Een impressie van de brouwdag

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...