Het loopt alweer richting het einde van maart en de temperatuur wordt langzaam hoger. De bollen komen langzaam naar boven en ook de hop is voorzichtig begonnen met groeien. In dit onderwerp zal het groeiproces vanaf het begin van de groei tot aan de oogst worden besproken.
De hopplanten in de tuin zijn vorig jaar na het oogsten van de hopbloemen afgeknipt op een stukje boven de grond. De planten staan nu voor het derde jaar in de tuin en zullen elk jaar meer hop afleveren. Het alfazuurgehalte (stof die voor de bitterheid zorgt) van deze hoppen is lastig te bepalen, dus daarmee ook de bitterheid die het kan leveren. Daarom heb ik gekozen voor de aromatische hoppen: Hallertau Mittelfruh (D), East Kent Goldings (UK) en Cascade (USA). Dit zijn alle drie verschillende hoppen met verschillende smaken. Op de onderstaande foto's is te zien dat de planten al wat scheuten hebben gevormd.
![]() | ||
| Hallertau Mittelfruh, East Kent Goldings, Cascade. |
Volgens meerdere bronnen is het raadzaam om de eerste hopscheuten te verwijderen, om zodoende de plant sterker te maken. Dit heb ik vorig jaar ook gedaan en daarna heb ik uiteindelijk ongeveer 4 tot 5 scheuten laten staan. Hop is een van de snelst groeiende planten op aarde, dus geen zorgen over te weinig groei. Twee weken na het boven de grond komen van de scheuten zijn alle scheuten weggehaald. De planten zullen snel weer nieuwe maken.
De scheuten zijn verwijderd en staan met de onderkant in het
water. Na 2 dagen is er nog niet veel aan te zien, maar de scheuten worden gelukkig niet
slap. Als het goed is, zullen er nu worteltjes gevormd worden. Dan kunnen de
stekjes in een potje met grond, totdat er voldoende wortel is gevormd. Daarna
zullen ze in de volle grond gezet kunnen worden. Voor meer over het opkweken van hop uit scheuten, kun je dit onderwerp lezen.
Een week na het verwijderen van de scheuten, zijn er alweer voldoende nieuwe scheuten uit de grond geschoten. De Hallertau Mittelfruh blijft achter.
De hop is in een aantal maanden flink gegroeid. Het verschil met de foto's hierboven en hieronder is duidelijk te zien. Ondanks dat er minder zon is dan gewenst, groeit de hop lekker door. De eerste aanzet tot bloemetjes zitten er bij de Hallertau Mittelfruh al in.
Zo op het laatst gaat het snel met de vorming van de hopbloemen. Zie de foto's hieronder. Eind augustus zijn de bellen al bijna rijp. De Cascade is heel vol en heeft veel bellen. De EK Goldings en Hallertau Mittelfruh is duidelijk minder vol. Deze zijn ook door elkaar gegroeid. Ik heb het idee dat de nattigheid aan het begin de planten niet veel goed gedaan heeft. Gelukkig komt er altijd veel hop vanaf en is er genoeg voor een aantal brouwsels. Half september zal er geoogst en gedroogd worden.
De hop is half september geoogst. De bellen zijn gedroogd op zolder onder het tuimelraam. De temperatuur kan hier behoorlijk oplopen en de bellen waren binnen 2 dagen goed droog en knisperend. De bellen zijn goed droog als er nog maar 1/5 van het gewicht is overgebleven.
De opbrengst is meer dan genoeg voor een kleine brouwerij. De Cascade heeft 120 gram droog opgeleverd en de Hallertau Mittelfruh 200 gram. De East Kent Goldings heeft het een beetje af laten weten en had voornamelijk er ver openstaande bellen die al wat bruin begonnen te worden. Die heb ik mooi laten zitten. Tel deze hoeveelheden op bij wat er al in de vriezer ligt en dan is de conclusie dat er meer gebrouwen moet worden. Proost!









