woensdag 20 maart 2013

Concept brouwen

De inspiratie voor het brouwen van bier lijkt soms eindeloos. Een 'gewone' blond brouwen is ook lekker, maar bij brouwerij De Watertoren zijn we dol op experimenteren. Ik krijg soms vragen van andere hobbybrouwers wat ik allemaal nog meer voor rare ingrediënten wil gaan gebruiken in de toekomst. Als je het boek 'Radical Brewing' wel eens gelezen hebt en er geen stijlvaste brouwstijl op nahoudt, dan staan hier genoeg recepten en combinaties genoemd, dat je die in een hele brouwcarrière nooit kunt brouwen. In een eerder artikel heb ik beschreven waar ongeveer mijn inspiratie vandaan komt. Met zoveel ideeën en zo weinig brouwtijd is het soms lastig om niet te veel concepten in 1 bier te willen proppen.

Voor mezelf heb ik geprobeerd om mijn gedachten te stroomlijnen per ingrediëntgroep. Misschien dat degene die dit leest, er ook ideeen van krijgt. Verder naar de rand van de cirkel worden de ideeën wat meer out-of-the-box. 



In de nabije toekomst zullen de experimenten vooral bestaan uit bieren met Brettanomyces, wilde gist en Roeselare blend. De fascinatie voor brouwerijen als Dolle brouwers, Alvinne, Jester King, Jolly Pumpkin, Kerkom, Cantillon met betrekking tot het gedeelte van gistmanagement en 'vreemde' micro-organismen wordt steeds groter. De complexe bieren die er gebrouwen worden zijn over het algemeen erg lekker en complex. Hierbij komt mijn ervaring met microbiologie op school en het boek 'Yeast' van Zainisheff zeker van pas.

Aan de andere kant staan er nog bieren met koffie, zelfgerookte mout en met Lapsan Suchong op de planning. Tussendoor zijn er ook de wat meer voor de hand liggende bieren zoals een hoppig witbier, Orvallig bier, Porter en Imperial Stout ook favoriet.

Een goed bier draait maar om 1 of 2 ingrediënten; de rest staat in dienst van dit ingrediënt. Het zal dus wel even duren voordat alle bovenstaande ingrediënten in een bier zijn verwerkt. U wordt op de hoogte gehouden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...