zondag 14 juli 2013

Sambal van Naga Jolokia

In voorbereiding op de enorme hoeveelheid pepers die binnenkort van mijn peperplanten gaan kopen, heb ik vast een sambal gemaakt van een superhete peper, de Naga Jolokia. Deze is afkomstig van de webshop van Westlandpeppers.nl. Deze kwekerij heeft een groot assortiment met pepers die zelf in het Westland worden gekweekt, maar er worden ook pepers geïmporteerd uit bijvoorbeeld Mexico. Als je van pepers houdt, moet je hier zeker eens kijken!

De Naga Jolokia is vergelijkbaar met de Bhut Jolokia en op dit moment de heetste peper
ter wereld. Het is dus een mooie uitdaging om hier een eetbare sambal van te maken. Na een oriëntatie op het internet met betrekking tot het maken van een sambal, kom je veel verschillende bereiding tegen. Vaak worden de pepers gebakken met allerlei toevoegingen als knoflook, uien, trassi, suiker, sereh. Eigenlijk kan je er heel veel ingrediënten in kwijt, het ligt aan je eigen smaak.

Voor de samenstelling heb ik een aantal recepten van het Internet gecombineerd met wat eigen inbreng in het volgende recept. De Chipotle komt ook bij Westlandpeppers vandaan en is een gedroogde en gerookte Jalapeno. Die past mooi tussen de Naga Jolokia peper. De Chipotle zal ook worden gebruikt in een toekomstig bier.
 
100 gram Naga Jolokia
20 gram Chipotle
1 ui
1 eetlepel rietsuiker
0,75 eetlepel zout
0,5 eetlepel ketjap manis
sap van 1 citroen
1 eetlepel azijn
1 eetlepel plantaardige olie


De pepers en de ui zijn in een blender fijn gemalen, daarna zijn de overige ingrediënten in de blender toegevoegd en nog er doorheen gemengd. Nu is er een vrij grove sambal ontstaan. Dit is overgebracht naar een pannetje, waar het nog 10 minuten heeft doorgekookt.Hierdoor mengen de smaken van de ingrediënten zich en zal het vruchtvlees van de pepers zachter worden en iets milder worden.

De sambal is bij het vullen van het potje superheet, mijn lippen tintelen van de hitte en na 4 keer mijn handen wassen is de pittigheid nog altijd niet verdwenen. De sambal zal in de loop van de tijd wat beter gaan smaken. 

Na twee weken is de sambal geproefd, de pittigheid is wel iets afgenomen, maar dit is nog steeds extreem heet. Een mespuntje op een boterham of door de pasta (het kan overal bij!) is al genoeg om de tranen van in de ogen te krijgen. De toevoeging van de Chipotle pepers geeft een bijzonder rokerig accent aan de sambal.

8 opmerkingen:

  1. Aan de hand van je berichtje ook maar eens een portie besteld. Ben benieuwd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! Ik ben benieuwd hoe jij de pittigheid ervaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pooooeeeeehhhhhh! Heeeet! :-) Bevalt me prima. Had een portie besteld, blijkt het meteen een kilo te zijn ;) Ik kan voorlopig wel even vooruit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha! Je hebt heet en nog veel heter. Goed dat je nu een kilo sambal hebt. Je kunt ze ook nog drogen en misschien roken, dan kan je ze bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja ik deel ze ook al uit aan vrienden en familie. 'Eet dan op, laat je niet kennen door zo'n pepertje'. Al 2 vrienden die na een hap van een peper over hun nek gingen. Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kan ik een potje sambal overkopen, zou wel heel erg
    Geweldig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kan ik een potje sambal overkopen, zou wel heel erg
    Geweldig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Pi ro, helaas is alles al lang op. Probeer de webshop van Westland peppers eens voor verse pepers.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...