zaterdag 25 augustus 2012

Brouwerijbezoek: Klein Duimpje - Hillegom

Vandaag heb ik een bezoek gebracht aan brouwerij Klein Duimpje in Hillegom. Al een aantal keer heb ik op het punt gestaan om daar eens langs te rijden, bijvoorbeeld laatst nog met de open brouwerijendagen. Vreemd eigenlijk want het is niet ver en er worden goede bieren gemaakt. Zeker de laatste tijd.

Het mooie aan Klein Duimpje is de jarenlange inzet van de brouwer Erik Bouman om de brouwerij van de grond te krijgen. Nadat Erik kampioen amateurbrouwer in 1997 werd, is hij begonnen met het brouwen van zijn bieren bij de Scheldebrouwerij. De combinatie van werken voor een werkgever en brouwen is lastig. Vanaf januari 2012 is de eigen brouwerij geopend en dat is een grote prestatie. De locatie is een voormalig koelcellen complex van bijna 700 vierkante meter. Vanuit het proeflokaal van bijna 60 vierkante meter kan men onder het genot van een bier een kijkje nemen in de brouwerij en zien hoe het brouwproces verloopt. Hieronder het uitzicht vanuit het proeflokaal.


Mijn proefnotities van een aantal bieren in 2006 waren over het algemeen positief, maar niet laaiend enthousiast. Tussendoor heb ik nog een meibok gedronken, die erg lekker was. Tijdens mijn bezoek van vandaag heb ik een Brown Ale gedronken die erg goed smaakte, mooi helder was en met een goede gist is vergist.  

Op de website staan de bieren die gebrouwen worden door Klein Duimpje. Er is een standaard aanbod met bijvoorbeeld een dubbel,tripel,witbier en winterbier, maar daarnaast is ook interessant dat er creatieve bieren worden gebrouwen. Voorbeelden hiervan zijn de Gagel tripel, rookweizen, hazelnoot porter, chilibier, jeneverbesbier en koffiebier. Allemaal bijzondere bieren waarbij de experimenteerdrift niet uit de bocht vliegt en er slechts één ingrediënt aan een solide recept wordt toegevoegd. Tijdens het schrijven van dit artikel heb ik de Juniper ale en de Xtreme Baltic Coffee Choco Mocca Porter gedronken en die smaakten me goed. Wat me vooral opvalt is de goede en cleane uitvergisting van de bieren, iets waar kleine brouwerijen nog wel eens last van kunnen hebben. Het enige minpuntje is dat de bieren soms net wat aan karakter tekort komen. Zeker bij een Imperial Stout of Xtreme Porter mag het van mij nog wel wat extremer qua bitter en smaakexplosie.

De bieren van Klein Duimpje spreken erg tot de verbeelding en met de nieuwe locatie kunnen we veel verwachten van deze brouwerij.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...