zondag 7 augustus 2011

Bier in Japan

Vanwege werk ben ik 2 weken in Japan in de Niigata regio. Het is hier 32-35 graden bij een luchtvochtigheid van 70-80% dus 's avonds lust je wel een biertje. Ik heb alleen nog maar Asahi, Kirin, Barreal, Suntory en Sapporo pils gedronken. Waarvan de eerste en de laatste het lekkerst zijn. Deze hebben wat meer body en iets meer bitterheid dan de soms wat granige en dunne lagers van Japan. Verder is het aanbod in de reguliere supermarkt en restauarant vrij mager.

Volgens Beeradvocate.com zijn er hier in de regio 4 kleine brouwerijen, waarvan Niigata brewing en Echigo beer pub de best verkrijgbare. De andere brouwerijen zijn Hyouko Yashiki No Mori en Hakkaisan.
 Bij de lokale drankhandel heb ik onderstaande bieren gekocht (Kirin Stout, Echigo 90 days stout, Black, Porter, Red Eye en een Espresso stout). Behalve de eerste twee zijn ze allemaal van de Niigata brouwerij.  Er stonden ook witbier, Kolsch en Hennep bier van dezelfde brouwerij. Opvallend is het aantal stouts.
De Black (Niigata brewing) is een prima stout welke doet denken aan een oatmeal stout. Het olieachtige is erg kenmerkend en doet granig aan. Voor een bier van 4.5% zit er heel veel smaak aan.
De Red Eye (Niigata brewing)  is een minder lekker bier. Het is voor mij nog de vraag of het uberhaupt wel bier is. Tijdens het proeven bedacht ik me dat het misschien wel een mead zou kunnen zijn. De geur had iets van melkzuur en was niet erg aangenaam. De smaak was vrij zoet en het mondgevoel was erg siropig.
De Porter (Niigata brewing) was een prima bier. Een mooie geroosterde smaak en zeer goed doordrinkbaar door de (iets te) dunne body.
De Kirin Stout is een typische stout welke gebrouwen wordt in ´warme landen` om het zo uit te drukken. Weinig geroosterdheid en een dunne body door het gebruik van suiker. Toegegeven, het bier is vrij dun maar drinkt ook erg goed weg. Niet helemaal mijn bier maar bij hogere temperaturen een prima bier.

Overigens is het speciaalbier niet erg goedkoop. Voor een flesje van 350 ml ben je ongeveer 4 tot 5 euro kwijt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...