donderdag 25 augustus 2011

Hop uit eigen tuin

Vandaag heb ik de eerste hop uit eigen tuin geplukt. Echt heerlijk hoe dit nuttige 'onkruid' ruikt. In de tuin staan East Kent Goldings (Amos' Early Bird), Hallertau Mittelfruh en Cascade. Via een constructie met een aantal staaldraden tussen de schuurtjes kunnen de planten prima groeien en slingeren. De planten staan nu voor het tweede jaar in de tuin en hebben al een grotere opbrengst dan vorig jaar.


                                     Hallertau Mittelfruh en East Kent Goldings

                                         Cascade hop

De Hallertau variant heb ik nu als eerste geplukt. De bellen zijn behoorlijk lang en als je ze openbreekt, zit er geel poeder in. Dit is de magie van de hop, de bitterstoffen, alfazuren, hetgeen waar het om gaat bij hop. Zelfs nu de hop nog ongedroogd is, heeft de hop al een heerlijke geur. De bellen liggen te drogen op de verwarming (staat uit). De geur is het best te omschrijven als harsig, kruidig, dennenachtig, wiet.
De East Kent Goldings heeft middellange, brede bellen die harsig ruiken. De Hallertau Mittelfruh geeft kleine, korte bellen die harsig en kruidig ruiken.

                                        East Kent Goldings (Amos' Early Bird)

                                       Hallertau Mittelfruh
                                        Cascade

Deze hoppen zal ik voornamelijk als aromahop gebruiken. Ik weet immers niet hoeveel werkzame bitterstoffen er in de hop zitten en die zijn nodig voor de bitterheid aan het bier.

De bieren met de 'verse' hop zijn inmiddels gebrouwen en hebben een heerlijke smaak. Het is nog steeds lastig om een inschatting te maken van het alfazuurgehalte. De hop smaakt net even anders door de wat minder intensieve droging. Hierdoor doet de hop net een beetje grassig aan. De Cascade hop is mijn favoriet. De andere hoppen hebben een wat minder uitgesproken smaak. Om de smaak goed te leren kennen, zou er een monohop brouwsel gemaakt kunnen worden. Dat staat nog op mijn lijstje.

Mijn ervaringen in 2012 zijn in Hopoogst 2012 beschreven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...