maandag 17 juni 2013

Open Bergs Bierbrouw Kampioenschap 2013

De aankondiging van het Open Bergs Bierbrouw Kampioenschap is vorige week langsgekomen. Altijd een leuk evenement met wat minder deelnemers dan het ONK, maar altijd erg gezellig. Na het luid gejoel vanaf de zijlijn (Je weet dat ik jou bedoel, Davadox) en de meelijdende reacties (Kloekus en zelfs mijn moeder) over een 5e plaats in het laatste ONK, heb ik besloten om een 'aanvalsplan' te maken voor de komende wedstrijd. De weddenschappen staan, de messen kunnen worden geslepen...

Natuurlijk is het niet slim om in tijden van oorlog, tactieken te delen, zeker niet als er weddenschappen op jouw ondergang worden geplaatst (jij weer, Davadox!), maar ik moet vertrouwen op mijn brouwerskwaliteiten. Met alleen een goed recept, heb je niet perse een goed bier, en dat is al vaak bewezen. Dat kan hier dus gewoon gemeld worden.

Dus wat is een slim plan? Een kleine analyse van de hoeveelheid inzendingen van het OBBK leert dat er in klasse B meestal de minst aantal bieren worden ingestuurd. Het doel is om eens op het podium te staan, en dit is ook een maar één benadering, maar wel eentje die wellicht gaat werken. Hieronder het aantal inzendingen per klasse.
 


Deze aanpak leidt zeker tot nieuwe ervaringen met andere bierstijlen. Ooit, in een grijs verleden, ben ik vol goede moed begonnen om alle stijlen uit de Biertypengids te gaan brouwen. Dit plan sneuvelde jammerlijk bij de vierde bierstijl en ik ben dus nooit bij de klasse-B bieren aangekomen. In de B-klasse zijn er wel een paar uiteenlopende bierstijlen die mijn interesse hebben, voornamelijk vanwege de brouwmethoden. Met de beperkte tijd tussen nu en september kies ik voor een aantal proefbrouwsels:

1.  Munich Dunkel 
Een munich dunkel is een Duitse ondergister die het vooral moet hebben van de moutigheid. In tegenstelling tot de meeste bieren van brouwerij De Watertoren heeft dit een simpele stort, maar de ogenschijnlijke recht-door-zee smaken zijn nog bijzonder lastig om strak te brouwen.

2.  Mild Ale
Vorig jaar heeft een Mild Ale gewonnen in de B-klasse. Het lage alcoholgehalte en het typisch Britse fruitige gistkarakter in combinatie met de 'donkere' smaken van het bier maken dit een lastig te brouwen bier. 

3.  American Amber Red 
De laatste paar jaren stond er steeds een American Amber-red in de top 3 van de B-klasse. Een beetje kort door de bocht is de stijl een iets minder bittere en donkerdere, moutige IPA. Ik heb een vriezer vol met Amerikaanse hop, dus dat moet zeker een mooi bier worden.

Naast deze bieren zijn er nog een paar bieren uit voorraad die zullen worden ingezonden. Het zal dit jaar dan toch zeker lukken. Ik houd mijn vingers gekruist!

2 opmerkingen:

  1. Hahaha ,tot wanneer kan je inzenden want ik ben daar nogal laks in!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Danny, van 7 tot en met 13 september 2013 kun je het in Prinsenbeek inleveren. Dat de beste moge winnen! Succes met brouwen he!?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...