zondag 26 april 2015

Wat te doen met te veel koolzuur?

"Dit is het beste bier dat ik ooit gemaakt heb", denk ik bij mezelf terwijl ik na 3 weken een flesje van een nieuw bier koudzet. Experimenteel en bijzonder, ik kan bijna niet wachten! Bij het bottelen rook en smaakte het al waanzinnig. Nu nog een beetje prik erop en het is klaar. Dat dacht ik toen. Voorzichtig zet ik de opener tegen de kroonkurk en voorzichtig trek ik hem omhoog. Geen beheerst sisje, maar een flinke ontsnapping van gas. Snel de kroonkurk eraf en een glas ernaast. Het flesje spuugt het bier recht omhoog en blaast het bier bijna volledig uit het flesje. #$%^& wat een teleurstelling!  Het enige wat ik daarna nog kan denken is: Kan ik dit nog redden? En hoe?

Snel opdrinken is een optie, maar dan wordt het wel een opgave. Experimenten van andere brouwers met het voorzichtig aflaten van druk door de kroonkurk een klein beetje op te tillen en dan weer aan te drukken, bieden geen oplossing. Er blijft te veel koolzuur in het bier aanwezig na het hersluiten. Gelukkig zijn er noodoplossingen voorhanden. Lid van het hobbybrouwforum PietO heeft een methode ontwikkeld waarbij het overtollige koolzuurgas wordt afgelaten wordt en het bier weer een acceptabel niveau druk krijgt. 


De Methode

Voor het uitvoeren kun je de volgende stappen doorlopen:
1) Haal uit moeders naaikistje een speld.Houd deze met een tang goed vast, zodat er ongeveer een halve centimeter uitsteekt. Zo voorkom je dat de naald krom wordt.
2) Druk de naald door de kroonkurk en trek er weer uit. 
3) Er kan wat schuim op de dop komen te staan. Wanneer er een bierfontein ontstaat, kun je de naald er best nog even inlaten.
4) Laat het bier een dag staan, zodat het koolzuur kan ontsnappen.
5) Verwijder daarna de kroonkurk en doe er een nieuwe dop op. 

Uiteindelijk is er best wat bier uit de fles gekomen. Deze batch had echt veel koolzuur en het bier spoot zeker een halve meter omhoog. Voor het omdoppen zijn de flessen aangevuld, zodat er weer een normaal niveau in de fles aanwezig is. Na 2 weken is het bier prima op druk. Er is voor het mooie nog iets te veel koolzuur aanwezig, maar het bier blijft netjes in de fles en ziet er bij het inschenken veel minder troebel uit.

2 opmerkingen:

  1. Borkens Borkens13 mei 2021 om 04:20

    Maar hoe voorkom ik dat er te veel koolzuur ontstaat tijdens het brouwen?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...