maandag 12 maart 2012

Zelf hop kweken - Oogst 2012

Het loopt alweer richting het einde van maart en de temperatuur wordt langzaam hoger. De bollen komen langzaam naar boven en ook de hop is voorzichtig begonnen met groeien. In dit onderwerp zal het groeiproces vanaf het begin van de groei tot aan de oogst worden besproken.

De hopplanten in de tuin zijn vorig jaar na het oogsten van de hopbloemen afgeknipt op een stukje boven de grond. De planten staan nu voor het derde jaar in de tuin en zullen elk jaar meer hop afleveren. Het alfazuurgehalte (stof die voor de bitterheid zorgt) van deze hoppen is lastig te bepalen, dus daarmee ook de bitterheid die het kan leveren. Daarom heb ik gekozen voor de aromatische hoppen: Hallertau Mittelfruh (D), East Kent Goldings (UK) en Cascade (USA). Dit zijn alle drie verschillende hoppen met verschillende smaken. Op de onderstaande foto's is te zien dat de planten al wat scheuten hebben gevormd.

Hallertau Mittelfruh, East Kent Goldings, Cascade.


Volgens meerdere bronnen is het raadzaam om de eerste hopscheuten te verwijderen, om zodoende de plant sterker te maken. Dit heb ik vorig jaar ook gedaan en daarna heb ik uiteindelijk ongeveer 4 tot 5 scheuten laten staan. Hop is een van de snelst groeiende planten op aarde, dus geen zorgen over te weinig groei. Twee weken na het boven de grond komen van de scheuten zijn alle scheuten weggehaald. De planten zullen snel weer nieuwe maken.

 De scheuten zijn verwijderd en staan met de onderkant in het water. Na 2 dagen is er nog niet veel aan te zien, maar de scheuten worden gelukkig niet slap. Als het goed is, zullen er nu worteltjes gevormd worden. Dan kunnen de stekjes in een potje met grond, totdat er voldoende wortel is gevormd. Daarna zullen ze in de volle grond gezet kunnen worden. Voor meer over het opkweken van hop uit scheuten, kun je dit onderwerp  lezen.

Een week na het verwijderen van de scheuten, zijn er alweer voldoende nieuwe scheuten uit de grond geschoten. De Hallertau Mittelfruh blijft achter. 

Eind april zijn de planten al flink aan het groeien. De Hallertau Mittelfruh blijft nog steeds achter, maar de Cascade en East Kent Goldings groeien centimeters per dag. Zie de foto's hieronder.
Hallertau Mittelfruh, East Kent Goldings en Cascade

Na een aantal weken (mei 2012) is de Hallertau Mittelfruh goed begonnen met groeien en hoewel deze achterblijft bij de andere soorten, zal deze waarschijnlijk ook gewoon bloemen geven. Met temperaturen tussen de 18 en 25 graden overdag kun je de hop bijna horen groeien. Langs de gespannen draden draaien de planten zich een weg naar boven. Voorlopig zie ik nog geen luis, net als afgelopen jaar, maar dat kan ineens komen. Er zijn al opvallend veel lieveheersbeestjes gezien en die lusten wel een paar luizen. Op onderstaande foto is te zien hoe de planten ervoor staan.



De hop is in een aantal maanden flink gegroeid. Het verschil met de foto's hierboven en hieronder is duidelijk te zien. Ondanks dat er minder zon is dan gewenst, groeit de hop lekker door. De eerste aanzet tot bloemetjes zitten er bij de Hallertau Mittelfruh al in.


Zo op het laatst gaat het snel met de vorming van de hopbloemen.  Zie de foto's hieronder.  Eind augustus zijn de bellen al bijna rijp. De Cascade is heel vol en heeft veel bellen. De EK Goldings en Hallertau Mittelfruh is duidelijk minder vol. Deze zijn ook door elkaar gegroeid. Ik heb het idee dat de nattigheid aan het begin de planten niet veel goed gedaan heeft.  Gelukkig komt er altijd veel hop vanaf en is er genoeg voor een aantal brouwsels. Half september zal er geoogst en gedroogd worden. 


De hop is half september geoogst. De bellen zijn gedroogd op zolder onder het tuimelraam. De temperatuur kan hier behoorlijk oplopen en de bellen waren binnen 2 dagen goed droog en knisperend. De bellen zijn goed droog als er nog maar 1/5 van het gewicht is overgebleven. 
De opbrengst is meer dan genoeg voor een kleine brouwerij. De Cascade heeft 120 gram droog opgeleverd en de Hallertau Mittelfruh 200 gram. De East Kent Goldings heeft het een beetje af laten weten en had voornamelijk er ver openstaande bellen die al wat bruin begonnen te worden. Die heb ik mooi laten zitten. Tel deze hoeveelheden op bij wat er al in de vriezer ligt en dan is de conclusie dat er meer gebrouwen moet worden. Proost!




40 opmerkingen:

  1. ben benieuwd naar de resultaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste,

    Ik ben op zoek naar een plaats waar men hop planten, zaad of stekken kan kopen.
    Kan je me hiermee helpen.
    Ik vind enkel de decoratie hop 'Humulus lupulus' in winkels.
    Naar mijn denken is dit niet de goede.

    Groetjes,

    Joram

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Joram, je kunt van mij over enkele maanden wel een paar stekken krijgen van de bovenstaande soorten. Ik weet niet waar je woont, maar ophalen is het beste dan. Verder kan je in Duitsland bij Eickelmann.de hop bestellen. Of anders op hobbybrouwen\forum even vragen wie er nog soorten heeft die jij wilt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. riekie Castelijns16 maart 2016 om 11:26

      ik ben op zoek naar cascade hop plantje. Heb wel een website in VS gevonden maar die sturen niet naar het buitenland. Wil graag zelf mijn hop telen voor mijn quinoa-bier

      Verwijderen
  4. Ik ben van Heist-op-den-Berg.
    Maar die website is wel erg goed.
    Heb jij hiervan al besteld?
    En gaan ze niet kapot bij verzending?
    Bedankt voor de goeie info.

    Groetjes,
    Joram

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Joram, ik heb er zelf niet besteld, omdat er in Nederland veel hobbybrouwers verschillende hoppen hebben. Die kun je dan vaak tegen verzendkosten krijgen omdat je aan het begin van het seizoen heel veel stekken eraf kunt halen.

    Het verzenden vanaf die website zal geen probleem zijn, hop kan heel veel hebben, het is net onkruid.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goede middag,
    Ik heb me al suf gezocht op het internet.
    Heb dan maar een bestelling gedaan bij 'Eikelmann.de' shop.
    Ben benieuwd. Voor de 'Saaz' en 'East Kent Goldings' zal ik nog wat moeten wachten dan maar. Heb een 1000m2 tuin. Dus, daar kan al eens wat in groeien. heb er 3 besteld. Nu nog deze 2 ontbrekende.
    Bedankt dat je mij deze website bezorgd hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. goeden dag,
    ik heb een vraag, samen met mijn onderburen zijn we van plan om een paar hopplanten langs de gevel omhoog te laten groeien aan staaldraden tot zo'n 7 meter.(met voornamelijk ochtend zon)in eerste instantie decoratief (en wie weet dat we ooit zelf gaan brouwen ;-) maar weet iemand welke soort het mooist groeid, zoals je in die grote kwekerijen ziet?
    en kunnen ze ook in plantenbakken groeien, zo ja wat is de minimale afmeting?
    ze komen op een soort dakje te staan van +/- 30 cm diep, maar de breete en hoogte kunnen we wel varieeren.
    alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In principe is er niet echt 1 soort die er echt uitspringt. De enige kleine variatie zit hem in de vorm van het blad en van de hopbellen maar is niet heel duidelijk.
    Je kunt de planten prima in bakken zetten. Hiervoor heb je wel een bak ter grootte van een speciekuip nodig. De planten krijgen behoorlijk wortels. Hop is een soort onkruid, het groeit altijd wel goed. Het eerste jaar zal nog wat aanpassen zijn, maar daarna kan het 10 cm per dag groeien.
    Ik weet niet waar je woont, maar ik heb nog wel een plant staan als je die wilt hebben, ik hoef er niets voor te hebben. Een Amerikaanse soort, Cascade. Ik woon in de buurt van Leiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Gerben,
    Heb jij toevallig nog een of meerdere stekjes Cascade over? WIj brouwen zelf bier en willen ons eigen hop gaan gebruiken. Weet je of het nog lukt om dit jaar hop te oogsten? Alvast bedankt voor je reactie, groet San

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Sanne, ik heb er nog wel wat. De Cascade moet ik nog even aankijken of die aanslaat, maar dat week ik over een week of 2 wel. Die kan je krijgen. Ik woon in de buurt van Leiden, kun je ze ophalen?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Gerben,
    Heb jij nog 1 stekje Cascade hop voor mij? Ik zou graag mijn eigen hop willen opkweken. Ik kan het ophalen bij jou. Hopelijk heb je nog 1stekje over. Ik hoor het graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Rico, ik ga mijn best doen, je bent een van de velen die Cascade willen. Op dit moment heb ik er geen over, maar contact mij over 2 weken nog eens, dan kijk ik even.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Gerben,

    Ik zou graag een hop stek hebben, om evt tzt zelf bier te brouwen. Heb jij een stekje voor mij?
    Groetjes KIm

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kim, ik heb er nog wel een paar. In welke heb je interesse?

      Verwijderen
  14. Hoi Gerben,

    Begrijp ik nu goed dat je 3 soorten hebt?
    Hallertau Mittelfruh
    East Kent
    Cascade

    Ik zie dat de Cascade populair is dus die zul je wel niet hebben.
    Ik dacht misschien heb je een Challenger of iets . Maar we beginnennet dus ik ben eigenlijk eerlijk al blij met 1 of 2 soorten om te kijken wat het gaat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja ik heb Hallertau Mittelfruh en East Kent Goldings, misschien Cascade als je snel bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Gerben,
    Kan ik zijn ;-)
    Ik kan morgen einde dag even langs rijden als dat kan.
    Ik woon zelf in den haag.
    Laat je even weten hoe of wat dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik werk in Delft dus als je vrijdag overdag tijd hebt, dan neem ik ze mee. Is dat een idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi! Ligt eraan , heb pauze, waar zouden we dan afspreken?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Kan ik je misschien een prive bericht sturen? Dat lijkt mij handiger.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik kan nu al niet wachten op het eerste welverdiende eigen(gemaakte) biertje dat ik ga brouwen van de hop. Dank voor de tips en informatie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Thomas, succes met de hop! Met eigen hop wordt het pas echt ambachtelijk. Bedankt voor het compliment. Blijf lezen!

      Verwijderen
  21. Heb je misschien een stek van de cascade voor mij?

    Paul Jansen bdauwe@hetnet.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heb je misschien een stek van de cascade voor mij?

    Paul Jansen bdauwe@hetnet.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Helaas niet! Volgend jaar mei is de beste tijd om het nog eens te vragen. Nu is de plant op zijn retour.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Gerben,

    leuk verhaal over de hopkweekactiviteiten. Ik ga zelf ook eens een poging wagen. Verkoop jij stekjes van hopplanten?

    mvg Ruud

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt ze tegen de tijd dat ze klaar zijn van me krijgen voor een biertje.. Contact me rond juli nog eens?

      Verwijderen
  25. Heeft er iemand in de komende periode Saaz en Cascade stekjes, zoek er van beide 1.
    Mvg
    Jos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb wel een Cascade stek voor je. Contact me in juli nog maar eens.

      Verwijderen
  26. Wie kan mij aan een cascade stek helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik heb 3 maal een Cascadestek in de aanbieding.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Gerben,

      Wij zijn ook bezig als microbrouwers (200l) om zelf hop te verbouwen. Gaat puur voor de koudehop bij een IPA. Zou ik de 3 stekjes van je kunnen overnemen? Zou je een mail kunnen sturen naar info@brouwerijheerenmeester.nl?

      Uiteraard willen we er wel voor betalen,

      Alvast dank! Zou super zijn

      Verwijderen
  28. Hallo Gerben,

    Heb je nog hop stekken beschikbaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm mijn naam staat er niet netjes bij.

      Wouter Midavaine is de naam.

      Verwijderen
    2. Zeker, Welke wil je: Hallertau Mittelfruh, EK Goldings, Cascade?

      Verwijderen
    3. Ik wil er dit jaar een stuk of 4 gaan proberen want ik heb lekker de ruimte. Ik wou zo ie zo de Cascade en de Goldings maar misschien heb je 1 of 2 stekken van elke soort dan zit ik gelijk goed. Kan ik je op de een of andere manier prive of via facebook bereiken want ik heb geen google account.

      Verwijderen
    4. Ik heb je een fb vriendschap verzoek gedaan.

      Verwijderen
  29. Hallo Gerben,
    Leuke en informatieve site! Zie je meer bezoekers nu 'Leven in de brouwerij' op de tv is?
    Komt ook dit jaar de hop weer met meerdere scheuten boven de grond? Zo ja, heb je voor mij ook een stekje van alle soorten die jij hebt? Mijn man en ik gaan dit jaar bouwen in Oosterwold, Almere. Onderdeel van het bestemmingsplan is dat je een groot deel van je kavel gebruikt voor stadslandbouw. Ons idee is om dat in te vullen met biologische boeketten en bloemstukken. Hopbellen zijn daar vast ook mooi in te verwerken. En zelf een beirtje brouwen staat ook nog op mijn bucket list :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hallo Elian,
    Ik zie hier niet meer leven in de brouwerij. De site wordt gewoon goed bezocht. Op dit moment zit er nog niet veel groei in de planten, meestal tegen juni-juli heb ik wel een paar mooie stekjes. Die kun je zo komen ophalen. Als je me tegen die tijd nog even contact, dan spreken we wat af.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...